Så säkerställer äldreboendet god hygien och korrekt hantering av personalkläder
Personalkläder och god hygien är avgörande för att minska smittspridning på äldreboendet. Genom tydliga rutiner för arbetskläder, handhygien och introduktion av ny personal kan boendemiljön bli både tryggare och mer hälsosam. Här går vi igenom viktiga hygienrutiner och hur vårdpersonal kan följa reglerna för att skydda både sig själva och de boende.

Personalkläder och hygienrutiner – en avgörande del av säker vård
På ett äldreboende är personalkläder och hygienrutiner avgörande för att säkerställa en trygg och smittfri miljö för både boende och medarbetare. Trots tydliga riktlinjer visar punktprevalensmätningar att dessa rutiner inte alltid följs fullt ut. För att minska risken för smittspridning är det nödvändigt att byta arbetskläder minst en gång per dag och att tvätta dem vid rätt temperatur.
Vikten av korrekt hantering av personalkläder
Många äldreboenden sköter själva tvätten av arbetskläder, men det krävs tydliga rutiner för att säkerställa att kläderna är vårdhygieniskt rena. Arbetskläder ska alltid tvättas i minst 60 grader för att eliminera bakterier och andra smittämnen. Om arbetskläder förvaras på fel sätt – exempelvis på golvet, i personalmatsalen eller hopvikta i högar utan hygienisk hantering – kan de förlora sin renhet och därmed utgöra en smittrisk.
Många medarbetare trivs bättre om deras arbetskläder är rena och propra. Skrynkliga och illa tvättade kläder ger inte bara ett ovårdat intryck, utan kan även bidra till en sämre arbetsmiljö.
Vårdhygieniska riktlinjer för arbetskläder
För att säkerställa en god hygien och minska smittspridning bör följande regler följas:
- Samtliga personalkategorier som deltar vid omvårdnadsarbete ska bära arbetskläder.
- Arbetskläder ska tillhandahållas av arbetsgivaren och endast användas på arbetsplatsen eller vid färd mellan olika arbetsplatser.
- Arbetsgivaren ansvarar för tvätt och förrådshållning av arbetskläder.
- Arbetskläder ska tvättas vid minst 60°C.
- Arbetskläder ska vara kortärmade och sluta ovanför armbågen.
- Arbetskläder ska bytas dagligen. Blir de smutsiga eller våta ska de bytas omgående.
- Arbetskläder får inte kombineras med privata kläder, förutom underkläder, strumpor, kortärmad undertröja, linne och huvudduk/slöja.
- Det är inte tillåtet att röka i arbetskläder.
- Personal bör undvika att sitta i gräs eller på andra smutsiga ytor i arbetskläder.
Ringar, nagellack och andra smittrisker
Som vårdpersonal är det obligatoriskt att följa basala hygienrutiner. Smittspridning kan ske genom otillräcklig handhygien, långa naglar, lösnaglar, smycken och andra föremål som kan bära på bakterier och virus.
I en verksamhetsgranskning upptäcktes att en medarbetare bar en ring som hon inte tagit av på 17 år, vilket innebar en smittrisk. För att ta av en ring som fastnat kan man använda en tråd genom ringen, linda fingret nedanför med sytråd och långsamt vira upp tråden för att föra ringen över det lindade området. Det finns instruktionsvideor på Youtube som visar denna metod.
Nagellack kan också utgöra en smittrisk, eftersom det spricker och kan skapa små håligheter där bakterier och virus kan samlas. Därför ska all vårdpersonal avstå från nagellack, lösnaglar och andra kosmetiska nagelbehandlingar.
Handhygien och skyddsutrustning
Handhygien är en av de viktigaste åtgärderna för att förhindra smittspridning.
Följande rutiner bör alltid efterlevas:
- Händer ska alltid desinficeras före och efter kontakt med den boende.
- Vid smutsigt arbete ska händerna tvättas noggrant innan desinfektion.
- Boende ska erbjudas hjälp att tvätta händerna i samband med morgontoalett och måltider.
- Handsprit bör finnas tillgänglig vid matplatsen så att de äldre kan desinficera sina händer.
- Vid misstänkt vinterkräksjuka eller annan smitta ska den boende isoleras och särskilda hygienrutiner tillämpas.
Rätt användning av handskar
Handskar används i vården för att skydda både den boende och personalen från smitta. Dock är det viktigt att handskar används på rätt sätt.
Vanliga misstag vid användning av handskar:
- Medarbetare använder handskar för att skydda sig själva snarare än den boende.
- Handskar används vid onödiga tillfällen, exempelvis vid påklädning eller hårkammning.
- Handskar byts inte mellan olika vårdinsatser, exempelvis mellan nedre toalett och fortsatt omvårdnad.
Det är viktigt att all personal får utbildning i korrekt handskanvändning och att enhetschefer regelbundet följer upp rutinerna.
Introduktion av nya medarbetare
Nya medarbetare får inte alltid en fullgod introduktion i arbetet, vilket kan leda till bristande hygienrutiner. Många undersköterskor vittnar om att vikarier får lära sig rutiner på egen hand, vilket kan skapa onödiga risker för de boende.
Vanliga brister i introduktionen:
- Otillräcklig information om hygienrutiner och smittskydd.
- Fokus på administrativa system snarare än patientnära arbete.
- Nyanställda får introducera vikarier innan de själva är helt insatta i rutinerna.
För att säkerställa god hygien krävs att introduktionen av ny personal prioriteras och följs upp.
Reflektion - personalkläder och handhygien
Undersköterska och vårdbiträde:
- Har ni bra rutiner för hantering av arbetskläder?
- Hur hjälper ni varandra att göra rätt?
- Har ni ett genomtänkt introduktionsprogram?
- Finns det medarbetare som använder ringar, nagellack eller klocka i arbetet?
Chef, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut:
- Följs rutinerna för tvätt av arbetskläder?
- Är introduktionen av ny personal tillräcklig?
- Hur säkerställs att all personal följer hygienföreskrifterna?
Boende och närstående:
- Använder medarbetarna arbetskläder på ett korrekt sätt?
- Finns det personal som bär smycken eller nagellack?
- Känner du dig trygg med att vårdpersonalen har goda kunskaper om hygien?
Erland Olsson
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Sofrosyne - Har mamma det bra

Aktuellt i media
- 2025-02-20 04:00 13 Hygien
- 2025-02-17 04:00 12 Personlig omvårdnad
-
2025-02-12 04:00
04 Bemötande
Så håller undersköterskan bra samtal – nyckeln till trygg och tydlig kommunikation
Bild: Pixabay
- 2025-02-10 18:41 13 Hygien
- 2025-02-09 04:00 10 Aktivitet o funktionsbevarande arbetssätt
-
2025-02-06 04:00
05 Planering
Planerar ni innehållet i de boendes vardag och genomför ni de planerade sociala aktiviteterna?
Foto: Mostphotos