Hur upplevs första besöket på äldreboendet?
Ett första besök på ett äldreboende ska vara en positiv och trygg upplevelse. Genom att skapa en välkomnande atmosfär, erbjuda tydlig information, introducera besökare till boende och personal samt följa upp efteråt kan chefer och medarbetare bidra till att besökarna känner sig trygga i sitt val. Små detaljer gör stor skillnad när det gäller att bygga förtroende och skapa en god relation från början.Hur är det att besöka ett äldreboende för första gången? Just nu är det fokus på visir och plexiglasskärmar. Men hur är det för övrigt? Är det välkomnande och gemytligt. Känner sig besökaren välkommen?
Hur är det att komma och besöka ert äldreboende?
För några år sedan kom jag till ett äldreboende och skulle göra kvalitetsgranskning. Det var mitt första besök vid boendet och det hade flyttat in i nya lokaler något halvår tidigare. Ytterdörren är låst och det finns en porttelefon. Jag trycker på knappen, tre signaler kommer fram och därefter blir jag bortkopplad. Försöker igen, en person svarar och jag ber att få komma in. Javisst säger den som svarar och lägger på, inget händer och dörren förblir låst. Den tredje gången jag ringer blir jag äntligen insläppt. Väl inne i huset möts jag av kala korridorer, i ett hörn står en sliten fåtölj, inga tavlor eller blommor syns i lokalen.
– Om jag vore 15 år och skulle besöka min farmor – skulle jag då komma igen?
När jag kom upp till det våningsplan som jag skulle börja min granskning på möttes jag av en ny låst dörr. Väl innanför den känner jag en svag doft av urin och ser kaffefläckar på golvet. Jag skrev givetvis om min upplevelse i revisionsrapporten och chefen blev väl inte så glad.
På detta äldreboende tog man till sig av min kritik. När jag kom dit ett år senare fungerade insläppet mycket smidigare. Det fanns konst på väggarna och blommor. Man hade även gjort ett utrymme intill entrén till aktivitetsrum. När jag kom den gången satt några damer och målade under samspråk – det kändes att huset levde.
Så gör chefer och medarbetare äldreboendet tryggt, trevligt och välkomnande vid det första besöket
Det första besöket på ett äldreboende är en viktig upplevelse för både den blivande boende och deras närstående. Hur miljön känns, hur personalen bemöter besökare och vilken information som ges kan ha stor betydelse för hur trygg och positiv flytten till boendet upplevs.
En varm och vänlig atmosfär
Skapa en trivsam entré:
Första intrycket börjar vid entrén. Se till att den är ren, ljus och inbjudande, gärna med växter, konst eller en välkomstskylt som ger en hemtrevlig känsla.
Leende och vänligt bemötande:
Alla som möter besökare bör vara vänliga och hälsa på ett positivt sätt. Ett enkelt "Välkommen, vad roligt att du är här!" kan göra stor skillnad och sätta tonen för resten av besöket.
En genomtänkt rundtur
Guidad visning:
En genomtänkt rundtur hjälper besökaren att få en tydlig bild av hur livet på boendet ser ut. Gå igenom viktiga områden som matsalen, aktivitetsrum, uteplats och gemensamma sällskapsytor.
Förklara vardagen:
Berätta hur en vanlig dag ser ut för de boende – måltider, aktiviteter och eventuella individuella anpassningar. Det ger en trygghet att veta vad man kan förvänta sig.
Informationsmaterial och presentation
Tydliga informationsblad:
Ge besökarna en broschyr eller ett informationsblad som beskriver äldreboendets verksamhet, värdegrund och aktiviteter.
Personlig presentation:
Se till att den som visar runt besökarna presenterar sig själv och eventuellt även några av medarbetarna. Det skapar en känsla av närhet och trygghet.
Möjlighet att träffa boende och personal
Skapa naturliga möten:
Om möjligt, låt besökarna träffa några boende som vill dela med sig av sina erfarenheter. Att höra positiva upplevelser direkt från en nuvarande boende kan vara väldigt betryggande.
Engagerad personal:
Personal som visar intresse för besökarna och svarar på deras frågor på ett lugnt och informativt sätt bidrar till en känsla av trygghet och professionalism.
Individanpassad upplevelse
Lyssna in besökarens behov:
För att verkligen skapa en trygg och positiv känsla är det viktigt att anpassa visningen och informationen efter individens behov. Fråga vad som känns viktigt för dem och anpassa samtalet utifrån deras situation.
Erbjud en provmåltid:
Om det är möjligt kan besökarna bjudas in att delta i en måltid för att uppleva maten och gemenskapen i matsalen.
Uppföljning efter besöket
Kontakta besökarna efteråt:
Efter det första besöket kan det vara värdefullt att följa upp med ett samtal eller mejl där man frågar om de har fler frågor eller funderingar.
Erbjud ytterligare besök:
Att få komma tillbaka och uppleva verksamheten vid olika tidpunkter på dagen kan hjälpa de blivande boende och deras närstående att fatta ett tryggt beslut.
Reflektioner - första intrycket:
Undersköterska och vårdbiträde:
- Vad gör ni för att bidra till att människor som kommer till boendet känner sig välkomna och att det finns en känsla av gemyt?
Chef, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut:
- Vad gör ni för att få besökare att känna sig mer välkomna?
- De som är närstående kan få egna taggar, nycklar eller så kan man ha dörrlås med ansiktsigenkänning.
- Genom att prova att ringa på ytterdörren till boendet, om den är låst får man snabbt besked om hur det fungerar.
- Välj en dag när ni har vikarier inne, så märker ni om introduktionen fungerat.
- Går det att planera användningen av lokaler så att besökare och boende möts av och bjuds in att delta i gemensamma aktiviteter?
Boende och närstående:
- Upplever du lokalerna som inbjudande och trivsamma?
Erland Olsson
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Sofrosyne - Bättre vård varje dag
Aktuellt i media
- 2025-02-02 04:00 04 Bemötande
- 2025-01-27 04:00 19 Samhället utanför
- 2025-01-23 04:00 13 Hygien
- 2025-01-20 04:00 13 Hygien
- 2025-01-16 04:00 04 Bemötande
- 2025-01-13 00:00 14 Läkemedelshantering