Jag vill kunna bjuda mina gäster på mat och fika även på äldreboendet - Så skapar äldreboendet en välkomnande miljö för besökare

Att få besök på äldreboendet är en viktig del av de boendes välbefinnande och livskvalitet. Genom att skapa en välkomnande miljö för besökare kan äldreboendet bidra till att både boende och deras anhöriga känner sig trygga, bekväma och uppskattade. När jag får gäster vill jag kunna bjuda mina gäster på mat och fika. Kanske också ett glas vin eller lite likör till kaffet. Det kommer jag att fråga om innan jag tackar jag till att flytta in. Ett välkomnande äldreboende skapar en trygg och varm atmosfär för både boende och deras anhöriga. Genom att erbjuda en inbjudande miljö, vänligt bemötande, anpassade utrymmen och aktiviteter som engagerar, kan äldreboendet stärka banden mellan boende och deras närstående och göra varje besök till en positiv upplevelse.

När gästerna kommer hem till mig på äldreboendet


Det är olika hur ofta de boende får besökande. Några har närstående som kommer varje dag medan andra har närstående som bor i andra delar av landet eller världen. När släkt och vänner kommer på besök så vill de flesta av oss bjuda gästerna på något.  

Ofta kommer dessa mer sällan kommande gäster på helgen eller kanske som en avstickare under semesterresan. En del kanske har med sig något medan andra kanske bara tittar förbi. Kanske kommer de mitt på dagen i samband med lunch eller fika.  

På en del boenden går det att fixa lite fika eller värma mat på rummet. På andra är det inte möjligt. Ett boende kan göra mycket för att gäster ska känna sig välkomna. Inställningen och beredvilligheten skiljer sig mellan olika verksamheter. En faktor som kan vara med och bidra är hur maten levereras till boendet och hur precis beräknad den är för att räcka till de boende.  

Andra faktorer kan vara lokala bestämmelser i kommunen eller att verksamheten har beslutat sig för att inte servera för att någon närstående har överutnyttjat gästfriheten.

En inbjudande entré


Första intrycket är avgörande:  
En välkomnande och tydlig entré ger ett bra första intryck för besökare. Genom att hålla entrén ren, ljus och lätt att navigera i, och kanske tillföra växter eller konstverk, skapas en trivsam miljö. Ett mottagande där personalen hälsar vänligt och är tillgängliga för att svara på frågor ger en extra känsla av omsorg och service.
Information på ett tydligt och välkomnande sätt:  
Det är viktigt att ha tydliga skyltar som visar vägen till olika avdelningar och rum. Genom att också ha välkomnande och informativa broschyrer om boendet och dess aktiviteter kan besökare snabbt få en bra överblick av verksamheten. Möjligheten att få en rundtur eller kort information vid ankomsten kan också skapa en känsla av inkludering.

Erbjud en gästvänlig miljö


Skapa trevliga gemensamma ytor:  
Att ha gemensamma utrymmen som är utformade för att besökare och boende ska kunna sitta och umgås på ett bekvämt och avslappnat sätt kan göra stor skillnad. Bekväma stolar, mysiga sittgrupper och tillgång till kaffe eller te kan bidra till en avslappnad stämning. Det är också bra om det finns utrymmen där besökare och boende kan sitta ostört om det önskas.
Uppmärksamhet på detaljer:  
Små detaljer kan göra att besökare känner sig extra välkomna, som att erbjuda parkeringsplatser för besökare eller ha en gästbok där besökare kan skriva en hälsning.

Engagerad och vänlig personal


Bemötande är allt:  
Det viktigaste för att skapa en välkomnande atmosfär är personalens bemötande. Ett vänligt leende, ögonkontakt och en enkel hälsning gör att både besökare och boende känner sig uppskattade. Personalen bör vara tillgänglig för att hjälpa till och svara på frågor, och visa att besök är en viktig del av boendets vardag.
Informera personalen om kommande besök:  
Att informera personalen om när besök är på gång kan vara en fördel för att kunna förbereda sig. Då kan personalen se till att de boende är förberedda och ser fram emot besöket, och kanske hjälpa till att skapa en extra trevlig stund för både boende och besökare.

Anpassa utrymmen för besökare

Trygghet och tillgänglighet:  
Äldreboendet bör se till att det finns utrymmen som är tillgängliga och lämpliga för besökare. Vid speciella tillfällen, som högtider eller familjesammankomster, kan det vara uppskattat att anordna större gemensamma ytor där fler besökare kan vara tillsammans med sina närstående.
Aktiviteter för besökare och boende:  
Att bjuda in till gemensamma aktiviteter där både boende och deras anhöriga kan delta skapar en känsla av gemenskap. Det kan vara allt från en fikastund i trädgården till en kulturell aktivitet som musik eller teater. Att skapa en inbjudande och engagerande atmosfär genom gemensamma aktiviteter gör att besöken blir mer angenäma för alla inblandade.

Öppen kommunikation och flexibilitet


Informera om besökstider och riktlinjer:  
För att undvika missförstånd eller stress är det viktigt att ha tydlig och fortlöpande information till intresserade. Det är inte så kul att komma på besök och upptäcka att det går vinterkräksjuka på äldreboendet. Genom att vara lyhörd för både boendes och besökares behov kan äldreboendet skapa en tillåtande och välkomnande miljö.

Sammanfattning


Reflektionsfrågor - trevliga besök:
Undersköterska och vårdbiträde:
- Hur hanterar ni en situation där någon av de boende har gäster?
- Bjuds de in att sitta med och äta?  

Chef, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut:
- Har ni något regelverk för hur ni bemöter närstående som kommer i lunchtid.
- Är det lika veckans alla dagar?
- Skiljer ni på de som kommer en gång per år eller dagligen?  

Boende och närstående:
- Vad kan boendet göra för att gäster ska känna sig välkomna när de kommer på besök?  


Erland Olsson
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Sofrosyne - Bättre vård varje dag

Äldrekollen
Kvalitetsgranska ditt äldreboende

Svensk Vårdkontroll
Verktyget för Medicinskt Ansvariga

Aktuellt i media
  • 2023-05-08 08:36

    Stafettpersonal

    Läs mer >>

    info
  • 2023-04-27 05:00

    Patient fick krypa på golvet

    Läs mer >>

    info
  • 2023-04-20 09:10

    Ny bok "Har mamma det bra - introduktion till äldreboendet"

    Läs mer >>

    info
  • 2024-11-15 05:28
    Välj rätt äldreboende – en guide för boende och närstående
    info
  • 2024-11-13 04:00 04 Bemötande, 02 Värdegrund
    Att prata om existentiella frågor kräver tid, kunskap och beredvillighet att lyssna.
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-11-11 03:00 01 Kvalitet, 16 Sjukdom och död, 12 Personlig omvårdnad, 07 Riskhantering, 08 Förebyggande o lokaler
    Förebyggande arbete mot tryckskador på äldreboendet: Tips och strategier för säker omsorg
    Bild: Pixabay
    info
  • 2024-11-07 03:00 05 Planering, 07 Riskhantering, 01 Kvalitet
    Vikten av ständiga förbättringar för kvalitet i vården på äldreboendet - Så skapas en tryggare och effektivare vårdmiljö
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-11-04 04:00 19 Samhället utanför
    Förtroendet för vården
    Foto: Mostphotos
    info
  • 2024-10-31 04:00 04 Bemötande
    Att skapa kvalitet i mötet
    Foto: Mostphotos
    info
comments powered by Disqus

Skriv upp dig till
Vårdpraktikans nyhetsbrev

Some fields are not valid
Nyhetsbrev