Har ni ett bra sätt att ta hand om den som dör och dennes närstående?
Döden kan vara både skrämmande och vacker. Det är viktigt att ha värdiga rutiner för att ta hand om den avlidne och dennes närstående. Döden fastställs alltid av läkare, men ibland kan sjuksköterska göra den kliniska undersökningen. De flesta äldreboenden har en särskild låda med allt som behövs för omhändertagandet av den döde.
Att fastställa att någon är död
Dödsfall ska alltid fastställas av läkare. Vid väntade dödsfall kan den kliniska undersökningen överlåtas till sjuksköterska i de fall en läkare delegerat ansvaret genom att fylla i en blankett för” konstaterande av väntat dödsfall”. Sjuksköterskan lyssnar med stetoskop efter hjärtljud och lyser med ficklampa i den avlidnes ögon för att försäkra sig om att den bortgångne är död. Vid oväntade dödsfall måste läkaren komma ut för bedömning. Det ingår då också att avgöra om polis ska kontaktas.
Om identiteten på den avlidne är känd så ska kroppen förses med identitetsband. Bandet fästs runt den avlidnes hand eller fotled. Om den avlidne har pacemaker så ska detta framgå av dödsbevis, namnkort och transportintyg. Likaså om det finns smittfara.
Omhändertagande av närstående
För de närstående till den döde kan det vara viktigt hur omhändertagandet sker. Om det är möjligt bör närstående informeras om att döden är nära förestående, så att de som önskar har möjlighet att komma och ta farväl. Det finns många traditioner och kulturella aspekter vid dödsfall i vården. Dessa behöver vi ta hänsyn till. För att kunna göra det behöver vi veta vad familjen önskar i det enskilda fallet.
Att mista en nära anhörig medför ofta en krisreaktion. Kanske också värt att blogga om de krisreaktioner som anhöriga kan gå igenom vid ett dödsfall. De fyra faserna vid kris är chockfasen, reaktionsfasen, bearbetningsfasen och nyorienteringsfasen. Människor reagerar olika beroende på hur långt de kommit i krisen. Vårdpersonal får ibland möta starka känsloyttringar från närstående i samband med dödsfallet.
Även ett väntat dödsfall kan vara känslosamt och ibland överväldigande för de sörjande. Det kan handla om skuld, vrede, bitterhet och/eller förnekelse. Det är viktigt att uppträda värdigt inför såväl de sörjande som den döde. Den döde ska tas om hand på ett så värdigt och naturligt sätt som möjligt. Anpassa omhändertagandet till den dödes och de närståendes önskemål. Erbjud alltid de närstående att vara med vid iordningställandet av den döde.
Rutiner
Många äldreboenden har en vit låda eller på annat sätt samlat material och information om hur avlidna ska tas omhand på boendet. I Vårdhandbokenstår finns en lista med åtgärder att vidta i samband med dödsfall. Det kan vara bra att titta igenom att rutinerna stämmer med vårdhandboken. Det kan också vara bra att gå igenom rutinerna innan du möter ditt första dödsfall på boendet så känner du dig tryggare när det inträffar.
Även vårdpersonal har och ska ha känslor. Har någon gett vård till en boende under många år och den går bort så finns det oftast en sorg att ta hand om. Det kräver att medarbetare och kollegor faktiskt tar hand om sig själva och varandra för att orka knyta an till och se nya människor som kommer för att få vård.
Reflektionsfrågor - dödsfall
Undersköterska och vårdbiträde:
- Har ni bra rutiner för omhändertagande av en avliden boende?
- Känner alla kollegor till rutinerna?
Chef, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut:
- Har ni bra rutiner på boendet för information till de som bor på samma enhet?
- Finns det noterat vilka närstående som vill bli uppringda nattetid?
- Är joursjuksköterskorna informerade om hur ni vill att omhändertagande av avliden ska ske?
Boende och närstående:
- Har ni traditioner eller önskemål i er familj som äldreboendet behöver känna till?
Erland Olsson
Medicinskt ansvarig sjuksköterska
Sofrosyne
Kvalitet i äldreomsorgen
Aktuellt i media
- 2024-11-15 05:28
- 2024-11-13 04:00 04 Bemötande, 02 Värdegrund
- 2024-11-11 03:00 01 Kvalitet, 16 Sjukdom och död, 12 Personlig omvårdnad, 07 Riskhantering, 08 Förebyggande o lokaler
-
2024-11-07 03:00
05 Planering, 07 Riskhantering, 01 Kvalitet
Die Bedeutung ständiger Verbesserungen für die Qualität in der Pflege in der Altenpflegeeinrichtung - So wird eine sicherere und effizientere Pflegeumgebung geschaffen
- 2024-11-04 04:00 19 Samhället utanför
- 2024-10-31 04:00 04 Bemötande